«جنگ رسانهای» به عنوان یکی از راهبردهای نرم دشمن برای هدف قرار دادن قلب و مغز مردم طراحی شده که برنامههای متنوع و متعددی در دستور کار خود میدهدکه نقطه ثقل آنها را باید تلاش برای «بدبینی مردم نسبت به دستگاههای مسئول» دانست.
نویسنده :
عباس عرافی نظری
کد خبر : 1423
پایگاه رهنما :
«جنگ رسانهای» به عنوان یکی از راهبردهای نرم دشمن برای هدف قرار دادن قلب و مغز مردم طراحی شده که برنامههای متنوع و متعددی در دستور کار خود میدهدکه نقطه ثقل آنها را باید تلاش برای «بدبینی مردم نسبت به دستگاههای مسئول» دانست. در سختترین شرایط و بزرگترین مشکلات چنانچه ایمان و امید باشد، جامعه حرکت میکند و در نهایت موفق به عبور از آن شرایط سخت و پیچیده میشود؛ اما اگر جوّ ناامیدی حاکم باشد، تلاش و حرکت متوقف شده و کوچکترین مانع و مشکل میتواند جامعه را از پای دربیاورد. از همین رو، رهبر معظم انقلاب، بدبین و ناامید کردن مردم را روش رایج دشمن و همچنین دنبال کردن این خط از سوی برخی نیروهای داخلی را خیانت به منافع ملی کشور میدانند. به عبارتی، به هر حال چه عدهای دانسته پازل دشمن را تکمیل کنند و چه نا دانسته جدول دشمن را پر کنند، آنچه اکنون نمایان است و در فضای مجازی به آن دامن زده میشود، تلاش در راستای القاء ناامیدی، بی اعتمادی و بدبینی به وضعیت موجود و آینده کشور است. در واقع، القای یأس و ناامیدی در کشور که با القای خبرهای ناگوار صورت میگیرد، نه تنها سبب شده بسیاری از دستاوردها و خدمات مختلف ارائه شده در کشور نادیده گرفته شود؛ بلکه سبب شده به بسیاری از پدید ه.ها و تلا ش.ها برای اصلاح و بهبود امور با دیده تردید و شک نگریسته شده و هرگونه اقدامی، ولو مفید و مثبت، نمایشی، نمادین و بی حاصل تلقی شود. آسیب جدیتر این قضیه آن است که چنانچه جامعه امید خود به بهبود شرایط را از دست بدهد، به راحتی آسیب پذیر و ضربه پذیر میشود. آنچه به این قضیه شدت بخشیده و ضریب نفوذ و فراگیری آن را در مقایسه باگذشته، به مراتب افزونتر کرده است، افزایش دسترسی به شبکههای اجتماعی مجازی نیز سبب شده هر اتفاق ریز و درشتی در اقصی نقاط کشور در کسری از دقیقه، در دسترس همگان قرار گیرد؛ بنابراین دشمن در رهنامه جنگ نرم خود، با هدف گذاری برخی چالشهای اقتصادی، سعی دارد واقعیت را به مراتب از آنچه هست، بزرگتر نشان دهد. شبکههای اجتماعی در یکی دو سال اخیر نشان داده اند که تأثیر گزاری غیر قابل انکاری در تغییر معادلات اجتماعی و بعضاً سیاسی دارند و بنابراین اگر عوامل نظارتی و حتی تولید کننده خبر، مصالح ملی را ملاحظه نکنند، این فضا محیط مناسبی برای پرورش و تکثیر ویروسی به نام بدبینی است. این ویروس زمانی که از فضای مجازی به فضای عمومی انتقال یابد، افکار عمومی را مضطرب و آلوده میکند. سخن آخر، برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن، باید درک همه جانبه و صحیحی از طراحی دشمن داشت و همچنین در استفاده از ابزارها برای مطالبه گری، دقت و ظرافت به خرج داد؛ خصوصاً اگر مبالغه و بزرگنمایی در انتقاد وجود داشته باشد، آسیبهایی را به همراه خواهد داشت. انتقاد اگر به قصد اصلاح بیان شود، نکات مثبت و منفی دستگاهها را برای عموم نمایان میکند و بدنه جامعه را در برابر ویروس بدبینی واکسینه میکند.
ارسال نظرات